„Eladó-kiadó most a nevem”
Míg korábban a politikai elkötelezettségüket jelezték a városok azzal, hogy felvették egy „nagy vezér” nevét, addig ma tisztán üzleti alapon váltanak. Egy kisebb település akár százezer dollárért hajlandó nevet cserélni, ami a szponzornak kis összeg, a városnak viszont komoly bevétel. Az más kérdés, hogy így olyan furcsa városnevek születnek, mint a Half.com, a DISH vagy a Truth or Consequences. A szponzor többnyire jól jár: a legelső esetet például a Time magazin minden idők egyik legjobb publicitás generáló trükkjének választotta.
Lenin és Sztálin város invázió
Az egykori kommunista blokk területén több város is felvette a Szovjetunió nagy vezéreinek nevét, tisztelgésül előttük. A Magyarországon található Dunapentele 1949-ben váltott a Sztálinváros névre, a „nagy vezér” 70. születésnapjának tiszteletére. Akkoriban a környező falvakban élők csak annyit mondtak, amikor a városba indultak dolgozni: „megyünk Sztalinba!”
Némileg másképp tisztelgett Budapest az évfordulón: 1949-ben, amikor elindultak a fővárosi trolibuszjáratok, 70-től kezdték el azok számozását Sztálin 70. születésnapja miatt.
![]() |
A mai Dunaújváros 1949 és 1961 közt a Sztálinváros névre hallgatott. Akkoriban a környéken élők csak annyit mondtak: „megyünk Sztalinba!” |
A lengyel Katowice nem egy születésnap, hanem Sztálin halála „apropóján”, 1953-ban vette fel a Sztálinváros nevet. Igaz, 1956-ban meg is szabadult tőle: ekkor szivárogtak ki az első hírek arról, hogy az egykori „hős” bizony rengeteg disznóságot is tett. Ugyanakkor az említett Dunapentele 1961-ig „kitartott” a Sztálinváros név mellett, majd Dunaújvárosra cserélt. A leghosszabb ideig Volgográd viselte a Szovjetunió vezérének nevét: 1925 és 1961 közt hívták Sztálingrádnak.
A lenini útra sem kevés város lépett: a magyarországi Tiszaszederkény viszonylag későn, 1970 áprilisában vette fel a Leninváros nevet – az apropó a 100 éves születésnap volt. A rendszerváltozás után, 1991 februárjában aztán a település Tiszaújvárosra váltott.
A Szovjetunióban természetesen több település is Lenin nevét viselte, a leghíresebb Szentpétervár volt. Az 1703-ban alapított város 1914-ben először Petrograd, majd 1924-ben, Lenin halálának évében Leningrád lett. A város 1991-ben kapta vissza eredeti nevét.
A hasonló példákat még hosszasan lehetne sorolni. Jugoszlávia vezérének nevét, Titot például több ottani város is felvette. A mai Macedoniában található Veles 1945 és 1991 közt a Titov Veles névre hallgatott. A montenegroi Podgorica pedig egyenesen a Titograd nevet viselte.
Vietnamban Saigon a kommunista szabadságharcos nevét kapva Ho Si Minh-Város lett. Ami mellesleg politikától függetlenül borzalmas márkanév, mert ugyan ki akar Ho Si Minh-Városba utazni?
![]() |
Az egykori Jugoszláviában több település is Tito előtt tisztelgett: a montenegroi Podgorica a Titograd nevet viselte |
Dotcom városok
Míg a 20. században a (főként kommunista) „vezérek” neve jelent meg – kisebb esetben csak egy utcanévtáblán, nagyobb esetben egy városátnevezést vonva maga után – addig az elmúlt évadban úgy tűnik, a márkák kezdtek hasonló „invázióba”.
Az első komolyabb példa erre az Oregon államban fekvő „Halfway” névváltoztatása volt. A várost a dotcom őrület csúcsán, 1999-ben a half.com vette rá arra, hogy nevét egyszerűen „Half.com”-ra változtassa. A 350 fős települést közel 40 város közül választották ki, melyek mindegyikének neve tartalmazta a „Half” szót. Az oregoni városka mellett praktikus okokból döntöttek: ez volt a legkisebb, így az ötletet könnyen keresztül lehetett vinni a település tanácsán. A website mindezért százezer dollárt fizetett és még húsz számítógépet is adott a helyi iskolának. Nem volt rossz befektetés, mert a világ első dotcom városának híre bekerült a Wall Street Journalba, az Associated Pressbe, a Good Morning Americaba és az NBC Today Show-jába. Sőt, még a South China News-ba is!
A regisztrált felhasználók száma pedig lényegében zéróról nőtt 8 millióra, mindössze 3 hónap alatt – ez ma is megsüvegelendő eredmény lenne, hát még 10 éve! A site tulajdonosa nemsokára 300 millió dollárért adta el a half.com rendszerét és felhasználói bázisát az eBay-nek.
A sztorit a Time magazin később minden idők egyik legnagyobb publicitás trükkjének titulálta, és a Half.com az úgynevezett buzzmarketing (zsongás-marketing, szóbeszéd-marketing) elsőszámú esettanulmánya lett. Az ötlet kiötlője, Mark Hughes könyvet is írt róla: „Buzzmarketing – Get people to talk about your stuff” címmel.
Az Ördög Kanyonban fekvő Half.com lakói viszont csak a 100 ezer dollár és a számítógépek miatt lehettek boldogok, a turizmus miatt nem: a helyi Halfway Motel vezetői azt mondják, mindössze egy emberrel találkoztak, aki amiatt jött a városba, mert az megváltoztatta nevét.
![]() |
Az első dotcom város és minden idők egyik legtöbbet hozó pr ötlete |
Egy másik amerikai kisváros, a Texas állam Denton megyéjében fekvő „Clark” nevet cserélte le „DISH”-re 2005 novemberében. Bizony így, csupa nagybetűvel. Hogy mi volt a motiváció? Ingyenes tévé alapcsomag tíz évre és digitális videó rekorder a település összes családjának a DISH Networktől. Tekintve, hogy összesen 55 háztartásról van szó, mindez nem tűnt túl nagy befektetésnek a cég részéről. Ugyanakkor nem is „szólt” akkorát, mint a Half.com. Egyrészt a DISH már csak második lehetett a sorban. Másrészt egy olyan város nevét cserélte le, amit semmilyen összefüggésbe nem lehetett hozni a márkanévvel, ellentétben a Halfway – Half.com sztorival.
![]() |
DISH városa Texasban, a névhez passzoló szlogennel: „Home of Free DISH Network Satellite TV” |
Direkt és véletlen egyezés
Kutatók aztán előásták, hogy a márkák „bevásárlása” a városokba valójában sokkal régebben kezdődött. Kiderült, hogy Új-Mexikó Sierra megyéjében van egy kisváros, amit úgy hívnak „Truth or Consequences”. Nem épp egy tipikus név és ez nem véletlen. A város eredetileg „Hot Springs”-re („Forró források”) hallgatott, utalva természeti adottságaira. 1950-ben viszont az akkori idők egyik népszerű rádióműsorának vezetője, Ralph Edwards élő adásban bejelentette: arról a településről fog különadást sugározni, amelyik hajlandó felvenni a műsor nevét. Hot Springs kapott az alkalmon, a rádiós pedig tartotta ígéretét: ötven éven át, május első hetében megjelent a városban, óriási fiesztát rendezve, szépségversennyel, parádéval és mindennel együtt. Nem rossz állandó program és médiaesemény egy párezer fős településnek…
![]() |
Gondolnánk, hogy ez egy település neve? Pedig igen, ami egy rádióműsor után kapta a nevét |
Előfordulhat ugyanakkor az is, hogy a márkanév és a városnév azonossága pusztán véletlen. Egy francia kisváros, Modane mindenesetre nem örül túlzottan ennek. A Modane ugyanis egyben egy hashajtó márkaneve, amely 2009-ben olyan országos reklámkampányba kezdett, amiben egy nadrágját letolt férfi képével népszerűsítik a szert. Az azonos nevű savoyai városban, mely hírnevét üdülőhelyként akarja fenntartani, persze kiakadtak az emberek. Modane városi tanácsa ezért arra kérte a termék gyártóját, hogy változtassa meg a gyógyszer nevét, és állítsa le a reklámokat. Utóbbira nyitottnak tűnnek a cég képviselői, előbbire azonban nem. Mint kiderült, a székrekedés elleni szer 1964 óta van a piacon, igaz korábban nem volt letolt gatyás kampányuk.
![]() |
Letolt gatya: jó reklám egy hashajtónak, kevésbé az azonos nevű városnak |
Politikai korrektség
A névváltásnak egyéb okai is lehetnek. A Texas állambeli White Settlement 1840-es évekbeli alapításakor arról kapta a nevét, hogy a fehér telepeseknek volt bázisa az akkori indián települések közt. A fehér szó aztán a politikai korrektség miatt egyre kényelmetlenebbé vált, ezért nemrégiben népszavazást írtak ki, hogy a település nevét West Settlement-re cseréljék. Azonban mindösszesen 219 támogató szavazat érkezett a 2388 ellenszavazattal szemben.
És bár azzal kezdtük, hogy a 21. században a politikusokról, országvezérekről elnevezett városok ideje letűnt, azért akad még erre is példa. Antigua és Barbuda miniszterelnöke 2009-ben bejelentette, hogy a karib-tengeri szigetország legmagasabb pontja rövidesen az Obama-hegy nevet viseli majd. Mint az amerikai elnöknek küldött levelükben írják: a hegy jelzőfény lenne azok számára, akikben van remény - így utalva Obama „Hope” kampányára. Antigua és Barbuda miniszterelnöke egyben szeretné, ha Obama emlékezne országukra, segítené fejlődésüket és minél gyakrabban látogatna oda.
![]() |
Obama-hegy Antigua és Barbudán: szeretnék, ha az amerikai elnök segítené a karib-tengeri országot |
A döntésnek persze más okai is vannak. Egyrészt a jelenlegi név, Boggy Peak meglehetősen furán hangzik: „Mocsaras csúcs”. Másrészt nem adja át eléggé azt, hogy a körülbelül 400 méter magas hegyről gyönyörű a kilátás a tengerre és a partra.
Mindazonáltal nemcsak egy egyszerű hegyátnevezésről van szó. A „Boggy Peak” új elnevezése: „Mount Obama Monument and National Park”. Azaz rögtön egy emlékmű is kerül a hegyre és egy nemzeti park, tanösvényekkel és múzeummal. Ez egyben kiszélesítheti az ide érkező turisták táborát: jelzi, hogy a Karibi-szigetnek nemcsak tengerpartja van, hanem hegye, esőerdője, vízesései - és most már nemzeti parkja is…
Papp-Váry Árpád