Cannes – Koldusból királyfi

Írta: Márkagyár 2011.07.12. 17:40

Cannes a franciák büszkesége, a Cote d’Azur gyöngyszeme. Egyszerre csendes kisváros és nyüzsgő turistaközpont. Ha Cannes, akkor azonnal rávágjuk: filmfesztivál. Néhány napra minden évben Cannes-ra figyel a világ, számtalan címlap tudósít az eseményekről. A francia kisvárost méltán nevezhetjük a világ egyik fesztiválközpontjának, hiszen messzeföldön híres a zenei fesztiváljáról és a reklámfilmfesztiváljáról is. (Ezek okán az európai Holywood, a divat, a csillogás és a világhírességek városának is szokták nevezni.) Itt lehetőségünk van megtapasztalni a mediterrán francia életstílust: hosszú, nyugodt reggeli a tengerpart egyik kávézójában: croissant, kávé, narancslé. Majd csendes újságolvasás a parton. Ez Cannes, ilyen az élet a Francia Riviérán.

 
 Cannes címere


Múltidéző
Cannes egy igazi dél-franciaországi kikötőváros a Földközi-tenger partján, pár 10 kilométerre  Monacótól, Nizzától és az olasz határtól. Mára a világ egyik legismertebb városává „nőtte ki magát” köszönhetően a Cannes-i filmfesztiválnak. Mely a fesztivál ideje alatt szinte a világ közepévé válik a számtalan híres rendezőtől, és színésztől, és mindenkitől, aki arra méltatott, hogy helyet kapjon egy ilyen rangos eseményen. Ám a híre meglehetősen újkeletű. A középkorban, és egészen a 19. század elejéig egy szegény falu volt, mely halászatból és földművelésből élt. 1834-ben viszont a falucska sorsát Anglia főkancellárja – nevén nevezve: Lord Henry Brougham and Voux – gyökeresen megváltoztatta. Egy véletlen során ugyanis úgy alakult, hogy a Lord lányával közös olaszországi nyaralása helyett megszállni kényszerült egy cannes-i fogadóban. Ugyanis Piemont királya kénytelen volt lezárni kolerajárvány miatt a francia határt. Egy ilyen kellemetlen helyzetnek senki sem örül, ám a hely feledtette a bosszantó helyzetet, és a „kényszerpihenő” alatt annyira elvarázsolta a kancellárt Cannes szépsége, hogy építetett is egy villát, melyet természetesen, ahogy ilyenkor lenni szokott lányáról Eleonore-ról nevezett el.

 
 Cannes - a filmfesztiválok "kiskirálya"


Ezt követték a francia és angol előkelőségek, kik szintén villákat és kastélyokat építettek, és ezzel a település szépen lassan üdülőhellyé nőtte ki magát. 1838-ban elkezdték építeni az első kikötőt, és kiszélesítették a part menti ösvényt, ez lett a ma méltán híres Croisette sétány, mely először a „kis kereszt útjának” nevet kapta. (chemin de la petite croix). 1848-ban a moszkvai konzul felesége is beleszeretett a mesés városkába, és hozta magával az egész orosz arisztokráciát. 1939-ben „napsütött volta, és elbűvölő környezete” miatt a francia kormány Cannes-t választotta nemzetközi filmfesztivál megrendezésére. Ez hozta meg a városnak a hírnevet. Főként emiatt ma a város fő bevételét az idegenforgalom teszi ki. Így nem meglepő, hogy Cannes-ban több luxus palota, szálloda és minőségi szállás és szolgáltatások találhatóak.

 
 Az a bizonyos Croisette sétány: a hely, ahol  mindenki egy pillanatra hírességnek érezheti magát…


A turizmuson túl
Az odautazók számára is pozitív momentum, hogy nagyon jól megközelíthető a néhány kilométernyire lévő két nemzetközi repülőtérről. A nizzai, és a nyugatra szomszédos település a Cannes Mandlieu repülőtér. A város környékén azonban az elektronika és számítógépipar telepedett meg, melyre nagy hatással van a közeli Sophia Antipolis tudományos és technológiai kutató bázis. Ugyancsak sok embert foglalkoztat a Cannes-i Egészségközpont, és maga a város is, mely évente 150 rendezvényt szervez. Ezek többnyire nemzetközi fesztiválok, kongresszusok, és vásárok, amelyek becsült haszna mintegy 350 millió euró. A környéken még fejlett a szőlészet és virágkertészet, az utóbbi pedig nagyban hozzájárul a Grasse környékén kialakított parfümgyártáshoz. Grasse a parfümgyártás fővárosa egészen a 18. század óta. A parfümök nagy része, mint a híres Chanel is itt készül. A Fragonard, Molinard és Galimard parfümgyár ingyenes idegenvezetéssel várja az oda látogatókat, melynek köszönhetően megismerhetik a parfümgyártás eljárását.

 
 A parfüm főszereplője is Grasse-ba utazott, hogy kitanulja a parfümkészítés mesterségét


Látványosságok melyeket nem lehet nem említeni
Cannes finom strandja, és a már említett híres Croisette körútja fontos turisztikai vonzerő. Viszont a minden év májusában megrendezett nemzetközi filmfesztivál a legfontosabb esemény. A város legmitikusabb helye a fesztiválpalota. A Croisette-en olyan előkelő paloták sora várja az arra járókat, mint a Carlton Intercontinental, a Martinez, a Majestic vagy a Noga Hilton szállodák.

 
 A Notre-Dame de l’Esperanca gótikus vonásai


Az óváros XI. századi őrtornya, mellette pedig a vár, ahol a Földközi-tenger antik kultúráját bemutató kiállítás látható. Nem utolsó sorban pedig a Notre-Dame de l’Esperanca templom, amely gótikus stílusban épült, és a román stílusú Saninte-Anne kápolna és városháza. A város előtt a tengerben fekvő Lérins szigetek is szép turistalátványosságnak bizonyulnak: a Saint Honorat (itt található az apátság) és a Sainte Marguerite (itt raboskodott mielőtt a bastille-ba átszállították, a francia történelem egyik regényes alakja a Vasálarcos).

 
 Egy kocka a Vasálarcos című filmből

 

A márkaesszencia: a filmfesztivál!
Az első Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivált (mert akkor még így nevezték) 1939. szeptember 1. és 20. között kívánták megrendezni, azonban a II. világháború sajnos közbeszólt. A megnyitás napján kitört a háború, így azt azonnal berekesztették és elnapolták. A II. világháború után Charles de Gaulle kormánya, az Oktatási Minisztérium, a Külügyminisztérium valamint a Nemzetközi Filmközpont közös védnöksége alatt 1946 őszén megvalósították a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivált. Az akkor benevezett filmek rendezői a sokak számára még mai napig is elismert Jean Cocteau, Alfred Hitchcock, Roberto Rosselini, Billy Wilder és a magyar származású Charles Vidor. 1947-től kapta a máig használt Cannes-i Filmfesztivál nevet. Itt érdemes megjegyeznem, hogy 2010-ben minden eddiginél több magyar alkotás szerepelt a résztvevők listáján. Amelynek meg is lett az eredménye, és sikeresnek mondható a magyar részvétel. Pál Adrien elnyerte ugyanis a FIPRESCI-díjat, melyet a Filmkritikusok Nemzetközi Szövetségi ítél oda egy merész, eredeti vagy személyes jellegű filmnek.

 
 Az ékszertartó, melybe a díjat helyezik


1948. és 1950. évi fesztiválokat el kellett halasztaniuk pénzügyi probléma miatt, és az 1949-es rendezvény ismét nemzetközi jelleget kapott. Többször is vitát váltott ki a zsűri összetétele, ugyanis 1953-ig mind a 11 tag kizárólag francia volt, és ennek köszönhetően a pártatlanság kérdésessé vált. Ekkor úgy döntöttek a szervezők, hogy a zsűri ismét nemzetközi lesz. 1955-ben a szervezők létrehozták az Arany Pálma díjat, amelyet a fesztiválra benevezett legjobb filmnek szántak, ezzel felváltották az addigi Nemzetközi Filmfesztivál Nagydíját. 1964 és 1974 között igaz visszatértek a Nagydíj elnevezéshez, de azóta viszont ismét az Arany Pálma a legmagasabb kitüntetés. 1998-ban létrehozták az úgynevezett Cinéfondation alapítványt, és a hivatalos válogatáson belül az azonos elnevezésű szekciót, hogy nemzetközi szinten támogassák a filmes alkotói munkát, és segítsék a kezdő fiatalokat neves filmkészítőkkel való találkozásban. Minden évben több, fikciós rövidfilmet készítő fiatal látogathat el, hogy bemutathassa alkotását. Az alapítvány párizsi lakhatást biztosít egy tucatnyi külföldi fiatal részére egy négyhónapos tanfolyam alatt, és segít egy nagyjátékfilm forgatókönyvének megírásában, havonta 800 euro költőpénzt ad, és ingyenes belépőt több párizsi filmszínházba. 2005-ben a Cinéfondation keretein belül alapítottak is egy műhelyt, hogy alkalom legyen összejönnie a fiataloknak és neves filmeseknek, amely továbbá segít filmjeik elkészítésében és forgalmazásában.

 
 A 24 karátos Arany Pálma, csiszolt kristály párnán

 

Igaz ez kezdetektől turisztikai látványosság, de a fesztivált elsősorban azért hozták létre, hogy elismerésben részesítse a legjobb filmeket, rendezőket, és színészi alakításokat. A cannes-i fesztivál az elmúlt évek során a világ legjelentősebb filmes seregszemléi közé emelkedett. A filmes világ apraja-nagyja akar ezen a szőnyegen végigmenni, hogy megmutathassa magát a rendezvényen jelenlevő médiának. Cannes lélekszáma a fesztivál két hete alatt 70 000-ről 210 000-re emelkedik, és a Croisette-t közel 4500 újságíró özönli el. Ebből adódik, hogy a város kereskedelmi egységeinek, szállodáinak és éttermeinek forgalma erre az időre kiugróan magas lesz. A rendezvény előtt a házakat teljesen renoválják, a köztereket pedig alkalomhoz illően kidíszítik.

 
 A Croisette-et újságírók hada lepi el a rendezvény idején

 

Cannes, a jó példa
Ki gondolta volna a 19. század elején, hogy az akkor még  szinte apró kikötővároskának is épp hogy nevezhető hely a XX. Század folyamán a világ egyik legjobban csengő városmárkájává válik. De minden nagy történet az első lépéssel kezdődik.

Hazánkban is egyre több város látja a márkázásának kulcsát a fesztiválokban. Ugyan jelenleg még kisebb hírű fesztiválokon vehetünk részt, de minden világhírűvé vált fesztivál kis rendezvényként kezdte. Emiatt biztatás és jó példa lehet a hazai települések előtt is Cannes.

 
 A fesztivál képe madártávlatból


Keresni kell az egyedi témákat és vonásokat a fesztiválok esetében is! Cannes jó példa a marketing egyik vastörvényének működésére: légy első! Még ezt is hozzátehetjük: aztán maradj is a csúcson!
 

Illés Viola, Perlaky-Papp József
 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://markagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr63061142

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása