Hong-Kong, Ázsia világvárosa

Írta: Márkagyár 2012.03.12. 21:04

Sokáig a világváros hangulat volt az, amely Hong-Kongot olyan vonzóvá tette Ázsiában. Egy a nyugat számára is értelmezhető világ, amely kapu volt Ázsiára. Még ma is ez a gyarmati múlt és a kínai tradíció különös elegye adja meg azt az egyedi hangulatot, amely legfőképp jellemzi Hong-Kong-ot. Csúcstechnológia, tökéletes közlekedés, minőségi közbiztonság. Egy európaiak által is élhető hely a káosz és zsúfoltság közepette.

1104 km2-en több mint 7 millió ember él a Föld egyik legsűrűbben lakott területén, ahol az európai kultúra vegyül egy klasszikus ázsiai város elemeivel, mindezt márkák és minőség fűszerezi a reprodukciók és tömeggyártás világában. Furcsa párosítások. Ebben a “felbolydult méhkas”-ban a modern életforma mellett különös hangsúlyt fektetnek a hagyományok ápolására. A belváros nyüzsgését, felhőkarcolók, üvegpaloták csillogását kompenzálja a környező szigetek csendessége, ősi ereje, és vidéki miliője.

Hong Kong látkép (beautifulplacestovisit.com/cities/hong-kong-china/)

 

SAR- Különleges Kormányzati övezet
Hong Kong SAR városállam 1842-ben vált angol koronagyarmattá. A második ópium háború után az 1898-as második pekingi konvenciót követően Kínának további 99 éves bérleti szerződés keretén belül kellett átengednie a területet Nagy-Britanniának. A szerződés lejártakor, 1997-ben, visszacsatolták a Kínai Népköztársasághoz, rögzítették az “egy ország két rendszer” elvét, melynek következtében Hongkong ma is Kína része, de változatlanul önálló entitás. Ekkora már 85 milliárd amerikai dollár devizatartalékkal rendelkezett.  A diplomáciai ügyeket, illetve a honvédelmet leszámítva valamennyi területen elkülönül. Kormányzása, jogrendszere önálló, igazságszolgáltatás és költségvetés terén is egyedi döntéshozó. A város kapitalista társadalmi-gazdasági berendezkedésű terület, tisztán magántőkén nyugvó piacgazdaság. Az alacsony adóterheknek köszönhetően gombamód szaporodtak a cégek. Márkaszaküzletek útvesztőjébe kerülhetünk egy szempillantás alatt. Vállalatok központjai sorakoznak a csillogó üvegek mögött, felhőkarcolók irodáiba burkolózva. Számuk itt a legnagyobb az ázsiai-csendes-óceáni régióban. Kereskedelmileg és gazdaságilag kiemelkedő terület.  
 
KÖZbiztonság, KÖZlekedés, KÖZjó
Hong Kong területén nem találkozunk az utcán ténfergő hajléktalanokkal, egy sarkon sem bukkan fel kéregető, nem kell félnünk a zsebtolvajoktól és kétes külsejű alakoktól. Ellenben gyalogos rendőrbe, utcaseprőbe bárhol beleütközhetünk. Lakossága 1940 óta tizenkétszeresére nőtt, mégis a rend és a tisztaság szembetűnő. A tolerancia és tisztelet egymás iránt és környezetük felé példaértékű. A sűrűn lakott terület, a zsúfolt tömeg ellenére közbiztonságban a világ egyik legkiemelkedőbb pontja. Közlekedési hálózata igen fejlett. Mindent behálózó, technológiai csodákban sem szűkölködő rendszer. Angol hagyományként a baloldalon vezetnek. Ám a bedugult utaktól való jogos félelem, a környezettudatosság, vagy szimplán az egyszerűség végett, de az utazások 90%-a tömegközlekedési eszközökön zajlik. Ez a világon a legmagasabb arány. Nem csoda, hiszen 34 km-es vasúthálózat és 1831 km-es közúthálózat segíti a városlakókat és turistákat egyaránt. Gyorsvonathálózata 150 megállóval közel 4 millió embert szolgál ki naponta. Mindent átszövő metrójáratok, éjjel-nappal közlekedő kompok, melyek a környező szigetek felfedezését is könnyeddé teszik, emeletes villamosok és magánbuszok teszik teljessé a város zsongását. 
Metró Hong Kongban (www.disfrutahongkong.com/fotos/recorriendo-hong-kong)
 
A metrók környezete figyelemre méltó. Kapus rendszeren keresztül juthatunk be a hálózatba, ahol jeggyel, vagy épp Oktopus kártyát a berendezéshez érintve kezdhetjük meg utazásunkat. A szerelvényeken az ajtó fölött elhelyezett ledes térképeken követhetjük utunkat, amely azt is jelzi, hogy melyik oldalon kell leszállni. Emellett reklámokkal szórakoztatnak és informálnak minket. Érdekesség, hogy a Wifi használata a legtöbb helyen csak napijeggyel elérhető, a helyi szolgáltatótól csak elvétve juthatunk ingyenes wifihez. A legtöbb utcai fülkés telefon is wifi access-pointként üzemel, de csak néhány méteres környezetben tudjuk használni, ha megvásároltuk a kódokat.
Az emeletes villamos járműparkja a világ legnagyobbika, mely 1904 óta segíti a városi közlekedést. A jegyár pénztárca és turista barát, mint ahogy az utazást és tájékozódást segítő feliratok is, melyek angolul és kínaiul egyaránt megtalálhatók. A Victoria csúcsra, Hong Kong legismertebb hegyére pedig egy 1888-ban létrejött siklóvonalon a Peak Tramen juthatunk fel. Itt a Peak Tower kilátóhely tetejéről csodás panoráma nyílik a világ legforgalmasabb mélyvízi tengeri kikötőjére, a Victoria Harbourra. Ha még feljebb akarunk jutni, akkor a világ egyik vezető légitársasága a Hong Kong International Airport áll a rendelkezésünkre. Hong Kong saját légikikötője hatalmas forgalmat bonyolít le évről-évre.  
 
 „Leg”…
A nehézkes beépíthetőség miatt felfelé törekedtek Hong Kongban, ahol 7650 felhőkarcoló található és ezzel első a világranglistán. Nem csoda hát, hogy a világ 100 legmagasabb épülete közül 36 itt található és érdekes adat, hogy itt élnek és dolgoznak a 14. emelet felett a legtöbben Földünkön. Legek csoportját tarkítja a legnagyobb óraexport a világon. A városban találkozhatunk a lakossághoz mérten a legtöbb Rolls-Royce-szal. Ebben a csodavilágban készül a legtöbb játékfilm Bud Spencer, Bruce Lee, Jean-Claude van Damme vagy Jackie Chan főszereplésével. Egy időben még az ázsiai filmgyártás központja is itt volt található. A kínaiak is mind a hong-kong-i sztárok filmjeit nézték. Mára ez megváltozott, a helyi gyártású filmek jelentősége nagyon esett.
 
Emellett Ázsiában itt található a legtöbb telefon egy főre lebontva. A városállam legmagasabb pontjára egy Ngong Ping nevű felvonó segítségével juthatunk fel. A 6 km-es, 25 percen át tartó élménytúra során a közeli Lantau sziget legmagasabb pontjáig juthatunk el, ahol különleges környezet, vízesések, két nemzeti park fogadja a látogatót. Útközben két megállóval is rendelkezik a drótkötélpálya. A Po Lin-kolostornál megállva megcsodálhatjuk a világ legnagyobb szabadtéri ülő bronz Buddha szobrát. A 202 darab bronzlapból kirakott szobor 34 méter magas és mintegy 250 tonnát nyom. Ez is a városvezetők előrelátását mutatja, hiszen a gigantikus szobor az utóbbi idők építészetének eredménye. Mára igazi jelképpé vált, ha valaki ide érkezik, nem mulasztja el a lehetőségét annak, hogy elzarándokoljon Lantau szigetére.
Bronz Buddha (www.chinadaily.com.cn/ezine/2007-08/24/content_6039902_2.htm)
 
 
A Victoria-hegy déli oldalán rejtőzik Aberdeen, ahol a világ legnagyobb vízi étterme található, mely 3200 fő kiszolgálására rendezkedett be és ahol a kínai és nemzetközi konyha különlegességei egyaránt megtalálhatók. A félsziget csúcsán található Kowloon ad helyet minden este 8-kor a több mint 30 felhőkarcolót színesítő lézershownak.  A világ legnagyobb állandó hang- és fényjátéka a Guinness Rekordok könyvébe is bekerült.  Emellett a rekordok könyvébe való élmény Kowloon-ban, hogy rekordgyorsasággal fogunk kapni ajánlatot az utcán valamelyik nagy óragyártó legújabb modelljére. Csak győzzük kapkodni a fejünket az újabb és újabb ajánlatra.
 
Íz és élmény kavalkád
A nyugati kerületekben találkozhatunk ősi kínai ízekkel, szerekkel, melyek első hallásra riasztónak tűnnek. Megtalálható itt minden, mi európai szem-szájnak nem biztos, hogy ingere. Kígyóeperbor, szárított rovarok, kígyóhús, furcsa porok, orrfacsaró szagok, kutyából, vadmacskából, vagy teknősből készített ínyencségek. Hongkong jellegzetes ételei a közismertebb pekingi kacsa, a már kevésbé ismert Dim-sum, ami egytálétel. Helyi  specialitás a  Won-ton, amely leves tésztás eledel, a La Mian, vagyis hosszútésztás marhahúsleves curry-vel, vagy a Xiao long Bao, mely sült sertés darabkákat takar ecetes olajban. Létezik egy a Kr.e. 3. századból származó legenda, mely szerint Csu Jüan minisztert koholt vádak alapján halálra ítélték. A politikus tiltakozása jeléül a Mi Lo folyóba vetette magát. Halászok egy kenura hasonlító, sárkányformára emlékeztető hajóval vízre szálltak, hogy kiemeljék a testet. Keresés közben bambuszba tekert rizsgombócokat dobáltak a folyóba, és lapátjaikkal csapkodták a vizet, hogy elriasszák a halakat és épségben kiemelhessék a holttestet. Később mindez hagyománnyá vált. A folyókon hajóversenyeket rendeznek minden év 5. hónap 5. napján a Hold-naptár alapján, mely a kínai naptár alapja is egyben. A Sárkányhajó Fesztivál elnevezés a hajók formájára utal. A sárkányt Kínában istenként tisztelik, korábban pedig a császárok jelképe volt. Ezen a munkaszüneti napon hagyománnyá vált a rizsgombóc evés és a kissé bizarrul hangzó arzénszulfid bor ivása. Augusztusban a Yue Laan, vagyis Éhes Szellem Fesztiválon nyugtatgathatjuk a felbolydult szellemeket. Szintén a Hold-naptár szerinti hetedik hold idején a monda szerint nyughatatlan szellemek bolyonganak a Földön, a hívők pedig mindent megtesznek békítésükre, megnyugtatásukra. Tüzeket gyújtanak, oltárokat állítanak, különleges ételekkel engesztelik őket. 
Sárkányhajó (blog.hotelclub.com/best-dragon-boat-festivals-in-asia/)
 
Hong Kong egy város, ahol a felhőkarcolók is a fengsui szerint épülnek. Ezt már messziről is észlelhetjük, hiszen a 30-40 emeletes épületeknél sokszor azt láthatjuk, hogy az épületekben egy-egy nagyobb „lyukat” hagynak, amely nemcsak az időnként felerősödő szélnek hagy a falnak nekifeszülés nélküli átvonulást, hanem a chi számára is előnyös lehet.
 
Hong-Kong legnagyobb problémája, jelenlegi márkázási kérdése, hogy Kínában elvesztette a kereskedelmi központ szerepét. Egy ideig még Kínának a világ felé fontos volt Hong-Kong legitimációs és reprezentációs szempontok miatt, mára azonban a gazdaság és a kereskedelem központja Sanghajba költözött. Emiatt Hong-Kong keresi az új identitását. Ázsia kapujaként sem biztos, hogy sokáig működhet hiszen Hong-Kong mellett épül Kína egy hatalmas „város vállalkozása”, amely egy közel ötvenmilliós megapoliszt hoz létre. Már ma is jól érzékelhető Shenzen előretörése a szomszédságban.
 
Hong-Kong igazi vonzereje jelenleg a belső kiskereskedelem, jobban mondva a nagy márkák jelenléte a gyönyörű üzletházakban. A Kínában kapható árúk eredete a kínaiak számára is bizonytalan, ezért azt tartják, hogy bárhol is vásárolsz nem tudhatod, hogy eredetit veszel-e? Egyedül Hong-Kong üzletházai kivételek ezalól. Emiatt a kínai fiatalok üres bőröndökkel ülnek fel a repülőgépre, hogy a márkás ruhákkal megrakva térhessenek haza a vásárolt holmi eredetiségének biztos tudata mellett.
 
Néha úgy érezzük magunkat, mintha egy megpiszkált hangyabolyban lennénk, mégsem érződik, hogy gond lenne a disztribúcióval. 
 
Különösen érdekesek a vasárnapok, amikor a Hong-Kong jómódú polgárainál házvezetőként munkát vállaló filippinó hölgyek kitelepednek az utcákra beszélgetni. Hong-Kong terein délelőtt könnyen nyilvános keresztény istentiszteletbe keveredhetünk, majd a nap további részében az utcák árnyékos helyeire leterített plédeken folytatják a társasági életüket.
 
Ebből is azt láthatjuk, hogy a város Ázsia egy szelete, ahol a moder építészeti csodák mellett kb. 6000 ember még ma is hajókban és dzsunkákban él. Hong Kong Disneyland nyüzsgését, a Sztárok sétánya csillogását, a szórakozó negyed lüktetését ellensúlyozza a több mint 260 környező sziget természetessége, nyugodtsága, idilli világa. Tele ellentétekkel, a gyarmati múlt miatt itthagyott európai vonások és az Ázsiaia fülledtség, nyüzsgés mégis tökéletesen kiegészítik egymást és így válik Hong Kong kerek egésszé. 
 
Páder Petra – Perlaky-Papp József
 
 
Források:
 
 

 

Szólj hozzá!

 
Hozzászólások: 0

A bejegyzés trackback címe:

https://markagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr284312855

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.