Churchill kedvenc itala, ami miatt Sztálin is dühbe gurult

Írta: Márkagyár 2011.02.25. 11:08

Vajon mi volt a gyenge pontja egy olyan karakteres politikai figurának, mint Winston Churchill? A válasz nem más, mint az örmény konyak vagy más néven brandy! De ugyan mit kell tudni az örmények kedvenc italáról? Milyen márkák jöhetnek szóba? És mennyire járnak élen a marketingben.

Tény, hogy a konyak gyökerei Franciaországból erednek és ma is itt készülnek a legexkluzívabb italok. Vagy legalábbis ezeknek a legszebb az üvege. Ennek kapcsán készült nemrégiben egy összeállítás a legnevesebb és legnemesebb francia konyakokról. (A cikket lásd itt: 4szoba.hu/cikk/dekor/2420-elegans-ital-egy-haztomb-araert)

Azért Örményország sem panaszkodhat. Bár hivatalosan csak a francia Cognac régióból származó italt lehet így nevezni, mindenütt máshol brandynek hívják, az „örmény konyak” fogalommá vált. Az itteni ital története az 1880-as évekig vezethető vissza, és a legenda szerint ez volt Winston Churchill brit államférfi kedvenc itala is. A visszaemlékezések alapján Churchill – az 1943-as kóstolása után – egyszerűen nem tudott lemondani róla, és azt követően mindennap kívánt belőle egy keveset. Vagy sokat? Sztálin ugyanis ennek kapcsán állítólag kifejezetten nehezményezte, hogy Churchill – szerinte – többet foglalkozott az Örményországból érkező konyakszállítmányokkal, mint a háborús folyamatokkal. Akár így volt, akár nem, azt biztosra vehetjük, hogy a konyak kifejezés azóta nem csupán a franciákhoz köthető.

Mitől ilyen boldog Churchill? Az örmény konyaknak szerepe lehet benne.

 

Tudni kell, hogy az örmény konyakok/brandyk érlelési idejük alapján kategorizálódnak. Mindegyik kategória külön elnevezést is visel magán: az Entir 5–6 éves, az Ani 5,5 éves ital, amely 6–7 féle párlatból tevődik össze; a Hobelianakan, az Akhtamar és a Hayastan 10–12, a Tonakan és a Vaspurakan pedik 12–15 esztendősek. Ezen kívül léteznek még 18 és 20 éves konyakok is (Nairi néven) az örmények kínálatában. A legexkluzívabbak pedig a Kilikia jelűek, amelyek 20 különböző párlatból készülnek, és az érlelés idejét tekintve találunk köztük 100 éveset is (!). A név mellett csillagokkal is rangsorolják némelyiket – szintén az évjárat függvényében –, így léteznek 3, 4, és 5 csillagos italok. Lássuk hát a márkákat!

Ararat

Az Ararat a leghíresebb – és talán legsikeresebb – örmény brandy. Palettáján találunk italokat a 3–5 évestől egészen a 15–20 évesig. A brandyk magyarországi ára kb. 5 000 és 32 000 forint között mozog, évjárattól függően. Több féle formájú üvegben is kapható, attól függően, hogy hány éves italról van szó. A legegyedibb üveg, kecses formával és aranyozott kupakkal a legidősebb, 20 esztendős Ararat Nairit illeti (lásd középen).

A legexkluzívabb Ararat marka, a középső, az Ararat Nairit

 

Armavir

Az Armavir valójában egy csoport, amely 4 márkát foglal magában. A csoporton belül a „legprémiumabb” a Makar konyak. 25 éves érlelésű, és az ára megközelítőleg 45 000 forint. Az ital díszcsomagolásban kapható, azonban önmagában az üveg is érdemel pár szót: letisztult, igen szemrevaló, elit parfümöket idéző üvegcsében kapható a mélybíbor színű brandy.

Makar konyak: akár egy kiváló parfüm – az ára alapján is

 

Az Anait 10 (vagy 7) éves, kb. 15 000 forintért kortyolhatjuk. Árban ez alatt találjuk az Arame nevűt. Erről azt kell tudni, hogy 5 éves, ára kb. 6 500 forint. Ami az Anait külsejét illeti egyszerű, de impozáns üvegben láthatjuk, az aranyozott kupak és felirat jól harmonizál az ital színével.

Örmény külső: az Arame márka aranyozott kupakja és felirata jól harmonizál az ital színével.

 

Az Armavir csoport legalacsonyabb árú tagja az Armavir, azaz a csoport nevét viselő konyak. Szintén 5 éves brandyről van szó, ára pedig 4 000 forint körül mozog. Az üveg formáját tekintve klasszikus, egyedi formai megvalósításoktól mentes, inkább visszafogottan elegáns.

Armavir: visszafogott elegancia

 

Ars-Hayk

Összeállításunkat az Ars-Hayk zárja. Az Ars-Hayk itthon már kevésbé ismert, azonban külföldi honlapokon keresztül bele lehet szerezni. Az általuk készített brandyk 3–5 csillagosak. A márka jellegzetessége, hogy olykor elég érdekes formájú üvegekbe töltik az italt. A legpompásabb talán a szív formába öntött üveg, mely szinte már az érzelmekre és nem csak az ízlelőbimbókra van hatással. Egy másik kiadás pedig egészen egyedi, női alakú üvegben kapható – ez természetesen limitált széria.

Az Ars-Hayk konyakjai különleges formáikkal operálnak

 

Összességében azt mondhatjuk, hogy az örmények legendás szeszes italai minőségben vetekszenek francia „vetélytársaikkal”. Ám őszintén szólva ehhez a marketingjük még nem zárkózott fel. De van mire építeni! Hiszen vajon Churchillt miért pont az örmények itala fogta meg ennyire? Tőle ezt már nem tudjuk megkérdezni, azonban az oroszok már választ adhatnak: csak hozzájuk havi (!) több, mint 2 millió üveg brandyt exportál Örményország.

 

Schmieder Nándor, Papp-Váry Árpád

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://markagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr482689487

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.