Eb-t rendezni jó!...Jó?

Írta: Márkagyár 2012.07.01. 11:53

A Lengyel-Ukrán rendezésű Eb ideje alatt jogosan merülhet fel a kérdés, bennünk, korábbi pályázóként, hogy megéri-e kontinensviadalt rendezni. A téma apropóján megvizsgáljuk a gazdasági, társadalmi helyzetet, azt, hogy mit jelenthet egy városnak, egy országnak egy ilyen nagy volumenű verseny rendezése.

Nézzük először a könnyebbik, és kézenfekvőbb oldalát: Eb-t rendezni megéri egy országnak, hisz rengeteg turista és szurkoló fog a helyszínre látogatni. Ez közvetlenül érinti a városok turizmusát, a szállodák kihasználtságát, a vendéglők forgalmának növekedését, és nem utolsó sorban javítja az ország megítélését nemzetközi és persze hazai szinten. Az országgal kapcsolatos nevezetességek és turista látványosságok kedvelt és gyakoribb úticéllá válnak. Kialakul egyfajta pozitív kép az országról, egy pozitív imázs, egy olyan fajta gondolat, ami azt sugallja, hogy ha egy ország Eb-t rendez, akkor ott minden rendben van, és rendben is lesz. Ezenfelül hatalmas lökést adna a honi futball fejlődésének.
Ha jobban belegondolunk, nekünk, magyaroknak is jót tenne már egy kis pozitív visszajelzés, ami erőt és reményt ad az ország lakóinak, hogy nincs még minden veszve. Manapság abban az általános felfogásban élnek az emberek, hogy ha Magyarország megkapná egy Eb-rendezés jogát, társrendezési jogát, akkor attól beindulnának a fejlesztések. Szállodák és stadionok épülnének, elindulna a közlekedési és infrastrukturális hálózat modernizálása. Sőt! Még a futballunk is jobb lenne, „meggyógyulna”, még a színvonal is jobb lenne. A média pedig rárakná a nyomást a válogatott fiainkra, hogy bizony van esély továbbjutni a csoportból.

20070414gerasuker2.jpg
Forrás: http://www.origo.hu/sport/magyarfoci/20070413olvasok.html 

Na, de elég a fikciókból, nézzük a száraz tényeket!
Magyarország a 2012-es Eb-re (horvátokkal közösen pályáztunk) való pályázás során vállalta, hogy a 2012-es Eb-re elkészül négy új stadion (Budapest, Győr, Székesfehérvár, Debrecen) - ami ugye alapfeltétele a rendezésnek, hogy csak a legegyértelműbb dolgot említsem. Na de kérdem én mit kezdünk később a 30-40 ezres stadionokkal, amikor az NB1-ben az átlagos nézői létszám durván felülbecsülve 3000 és 10.000 között mozog? Ki fogja fenntartani, ki fogja megvenni, ki fogja bérelni, ki fog benne játszani?
Szemléltetésképp a Magyarországgal sok tekintetben összehasonlítható Portugáliában a 2004-es kontinensviadalra hat új stadion épült, és négyet építettek át, 305 millió euróért (hozzávetőleg 78 milliárd forintért). Egyéb infrastrukturális beruházásokra 650 millió eurót költöttek (kb. 166 milliárd forint). A portugáliai stadionok kivitelezési költségeinek pusztán 25 százalékát fedezték költségvetési forrásból, vagyis az adófizetők pénzéből. Nálunk nem tudni mi a helyzet, a sportmarketing most van kialakulófélben, a sportszponzoráció egyelőre elenyésző, és minden bizonnyal jó magyar módjára mindenki azt nézné, hogyan tudna minél több pénzt kivenni a rendezésből. A 2004-es portugáliai labdarúgó Eb után egyre-másra szállingóztak a hírek, hogy az eseményre felépített stadionok kihasználtsága megoldhatatlan gond a helyieknek. (Persze nem Lisszabonban (itt két stadiont építettek át) vagy Portóban (itt szintén kettőt), ahol nemzetközileg is jegyzett klubok működnek, hanem Bragában, Faróban, Coimbrában, Avieróban és Guimaraesben. Magyarországon is pontosan ez a sors várna a sok pénzért megépítendő létesítményekre. Portugália lélekszáma, városainak mérete hasonló hazánkéval. Ráadásul a portugál labdarúgás fényévekkel jár a magyar előtt, azaz lényegesen jobb a focijuk. A magyar nézőszámokat messze meghaladó látogatottság ellenére is nagy probléma számukra a stadionok működtetése és további hasznosítása a 2004-es Eb rendezés óta.

UEFA-EURO-2004-Host-Cities---Lisboa.jpg
Forrás: http://colnect.com/hu/stamps/stamp/167366-UEFA_EURO_2004_Host_Cities_-_Lisboa-Sport-Portug%C3%A1lia

Európa Bajnokság 2012
Természetesen a lengyel-ukrán közös rendezésű 2012-es Eb-ről is szólni kell: általuk az Eb-re épített és felújított nyolc létesítmény összköltsége 2,3 milliárd euróra tehető, ugyanakkor a jegybevétel a 150 milliót sem éri majd el. Különböző elemzések szerint a meccsekre érkező szurkolók a jegy árának megfelelő nagyságú összeget költenek a stadionokban, azaz így is kétmilliárdos deficit marad. Utána szintén kérdéses a számos stadion kihasználása, bár Magyarországhoz képest még a lengyel és ukrán bajnokság is mutat némi színvonalat.

A jelenleg megvalósult infrastrukturális fejlesztések költségei nagyjából 25 milliárd euróra rúgtak - 16 milliárd Lengyelországban és kilenc Ukrajnában. Meg kell említenem azért, hogy ha a beruházások nem is térülnek meg gazdaságilag, általuk számos munkahely teremtődött, s közülük a legtöbb a kontinensviadal után is megmarad. A fejlesztések hosszú időre hasznosak az egész ország számára, mert megkönnyítik a közlekedést, jobbá, kényelmesebbé, színvonalasabbá teszik a mindennapi életet.

A rendező városok bemutatkozó kisfilmjei

 

Beszéljünk egy kicsit a sportmarketingről és a marketing kommunikációról is!
A sportmarketing magában foglalja mindazokat a tennivalókat, amelyek szükségesek ahhoz, hogy a sportfogyasztó igényeit és vágyait cserék segítségével kielégíthesse. A sportmarketing két fő területe a sporttermékek és –szolgáltatások értékesítése közvetlenül a sportok fogyasztóinak, valamint ipari termékek, szolgáltatások értékesítése fogyasztóknak, promóciós eszközként használva a sportot. (Mullin, Hardy, Sutton: Sport Marketing, Human Kinetics, 2007.)

euro2012_maskotki.jpg
A kabalafigurák: Slavek és Slavko
Forrás: http://jedermannkavezo.blogspot.hu/2012/06/junius-2012.html

Egy ilyen kaliberű verseny kapcsán ez a stadionok felszereltségét és biztonságát, a jegyárusítás mikéntjét, a közvetítési jogok értékesítését, a reklámjogokat, és az ajándékboltok hálózatát jelenti leginkább.
Egy Eb rendezéssel kapcsolatban a verseny arculatának megtervezésére, a tornával kapcsolatos szimbólumok kitalálására az UEFA előírásainak megfelelően és a merchandisingra is kell gondolni. Ide tartozik a hivatalos logó és kabalafigura, a hivatalos zene és a labda tervezése. Mindehhez komoly szakmai munkacsoportokra, vagy ügynökségekre van szükség.

Az Eb hivatalos zenéje

Az Európa-bajnokságnak egyébként kilenc hivatalos partnere van, többek között az adidas, a Canon, a Carlsberg, a Coca-Cola, a Sharp és a McDonald’s.
A Coca-Cola 1950 óta reklámozza termékeit a futball világversenyeken, és 1978 óta hivatalos partnere a világbajnokságoknak. A világ vezető üdítőital-gyártója 2017-ig írt alá szerződést az UEFA-val az alkoholmentes italok kizárólagos forgalmazására.
A Carlsberg az 1988-as nyugat-németországi Európa bajnokságon szerepelt először, és azóta az egyik zászlóshajó a kontinensviadalok támogatói között.
A McDonald's több mint 25 éve támogatja a futballt, 1992 óta az UEFA hivatalos partnere, s 2017-ig kötelezte el magát az Európa bajnokságok mellett. Az étteremlánc az U21-es, valamint a futsal és a női Európa bajnokságokat is támogatja. A McDonald's legnagyobb dobása a 2002-ben indított Player Escort Program, amelynek keretében eddig több ezer gyermek vonulhatott be a pályára a világhírű játékosokkal.
A Canon 1980 óta szponzorálja az Európa bajnokságokat (a 2000. évi kontinensviadal kivételével). A Sharp pedig az Eb kizárólagos partnere az audiovizuális, valamint a napenergiához kötődő termékek területén. A cég 2013-ig szerződött az UEFA-val, jövőre támogatja a női Európa bajnokságot is. A japán társaság idén ünnepli fennállásának 100. évfordulóját.

Euro2012Sponso_460.jpg
A hivatalos logó, és a legfőbb támogatók
Forrás: http://mediacodex.wordpress.com/2012/06/18/1191/

Érdekesség, hogy a világ jelenleg vezető sportcipő- és sportszergyártója, a Nike, sem az Eb-t, sem az Olimpiát nem szponzorálja hivatalosan! A cég számára mégis óriási üzlet a bajnokság, hisz ők támogatják többek között az egyik legnépszerűbb focistát, Cristiano Ronaldót. (A Nike szempontjából egy fontos adat C.Ronaldóval kapcsolatban: Az összes Eb-n szereplő játékos közül a netes világban messze ő rendelkezik a legtöbb rajongóval. A facebookon 46.101.417 ember kedveli, a Twitteren 11.173.727 követője van, hivatalos youtube csatornája pedig 55.871 feliratkozóval büszkélkedik.)

Mindent összevetve és figyelembe véve Magyarországon a 2020-as években válhat aktuálissá egy Eb rendezése, akkor is karöltve egy szomszédos országgal. A horvátokkal megkezdett út jó, ezt kellene tovább folytatni. Addig is lehet pályázni, mindig levonni a konzekvenciákat és tanulni a hibáinkból.

Faltusz Viktória



1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://markagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr844621860

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2012.07.07. 15:10:14

Logó és dal készen, csak kit érdekel a foci. thomi.hu/ftp//swf/bird.swf
Üdv