Lascala – spanyol bor a kínai piacon
Manapság a kínai piac az elsőszámú kihívás a világ borkereskedői számára. A csábító eladási lehetőségek mellett szembe kell nézniük a termelőknek és a kereskedőknek a kulturális különbségekkel, az eltérő fogyasztói szokásokkal. Emiatt a spanyol borok bevezetése a kínai piacra nem egyszerű feladat.
A franciák, akik elsőként jelentek meg a kínai piacon a hagyományt állították kommunikációjuk középpontjába. A spanyol tervező, Eduardo del Fraile egy másik gondolatmenet alapján indult el: a spanyol és a kínai kultúra ötvözésével teremtette meg a Lascala márka csomagolását. Mindez olyannyira jól sikerült, hogy 2010-ben elnyerte Pentawards nemzetközi csomagolás- és dizájnverseny ital-kategóriájának első díját.
Az üvegen fehérre maszkírozott ázsiai arcok jelennek meg, mely a kínai színházra utal, és fejükön egy-egy hullámos, sötét tincs, ami a spanyol flamenco-hagyomány sajátossága. Ezen kívül számos más jelkép megfigyelhető a háromfajta Lascala bor csomagolásán: a rosé cimkéjén egy tipikus spanyol fejdíszt láthatunk egy kínai nő hajában, a fehérboron egy legyező jelenik meg, amely mindkét kultúrában szimbolikus tárgy, a vörösboron pedig felbukkan a fehérre mázolt arcú flamenco táncosnő.
A palackok egy különleges, piros pöttyökkel díszített papírborítást kaptak, ami egyszerre ábrázolja a flamenco táncosok ruháját és a jin-jang szimbólumot. A tervező ezen felül még a tipográfiára is külön figyelmet fordított: az európai betűk vertikálisan jelennek meg, mint a kínai írásmódban.
A Lascala az 1880-ban alapított Vivanza borászat nevéhez fűződik, amely La Alberquilla-ban található, az ország dél-keleti részén, Yeste városa mellett. Jelképük az oroszlán, mely boraik erősségét, szenvedélyességét és borászaik elhivatottságát hivatott reprezentálni. A borászat több neves díjjal is büszkélkedhet: 1892-ben a legjobb bor díját nyerték el a kolumbiai világkiállításon, 1982-ben pedig a chicagoi világkiállításon kaptak tiszteletérmet. Szőlőfajtáik között találhatunk Sauvignon Blanc-t, Chardonnayt, Monastrellt, Syraht, Pinot Noirt és Merlot-t.
Kétségtelen, hogy a bor sikerének egyik titka a kulturális szimbólumok ügyes felhasználásában rejlik. A szimbólumok megjelenése segít elhelyezni a bort a fogyasztók fejében, valamint értéket, történelmet és évszázados hagyományokat társít hozzá. Az erős kulturális szimbólumok részben elvégzik a márkázást, ezzel lehetőséget teremtve a kínai piac meghódítására.
Konkoly Zsófia, Perlaky-Papp József