A spanyol futball sikerének kulcsa az összehangolt kommunikáció

Írta: Márkagyár 2011.03.03. 15:04

A Márkagyár tapasztalatai az MLSZ Fórumon I.

A Magyar Labdarúgó Szövetség 110 éves évfordulójának alkalmából fórumot szervezett a Papp László Sportarénába a hazai labdarúgás megmentéséért és felvirágoztatásáért. Az egész napos eseményen a labdarúgás társadalmi és üzleti kérdései kerültek napirendre, délelőtt négy szekcióban tartottak előadásokat a meghívott vendégek (társadalmi bázis, társadalmi kapcsolódások, feltételrendszer és fenntarthatóság, labdarúgás és üzlet), délután pedig kerekasztal beszélgetések keretében adtak áttekintést a továbblépés területeiről, irányairól.

Az esemény sztárvendége, az egykori kiváló, a Real Madriddal háromszoros BL győztes futballista, jelenleg a Spanyol Labdarúgó Szövetség (RFEF) sportigazgatója, Fernando Hierro volt. Sajtótájékoztatóján kölcsönösen hasznosnak ítélte a magyar-spanyol együttműködést: „A labdarúgás egy nyelv. Teljesen mindegy, hogy az első, vagy a negyvenedik az adott ország válogatottja, a tapasztalatok kicserélése kölcsönösen hasznos. Éppen ezért mind a két fél hasznot húz a két szövetség között idén kötött megállapodásból”. Kifejtette, szerinte teljesen mindegy, hogy a szövetség elnökségében hány embernek van futballmúltja, a lényeg azon van, hogy jó szakemberek legyenek a megfelelő posztokon, és elhivatottak legyenek a labdarúgás iránt.

 

Ginés Meléndez, a spanyol u17-es kapitány előadásából azokat a sarkalatos pontokat emeljük ki, melyek alapjai voltak a nagy spanyol sikereknek, és példaértékűek lehetnek a magyarok számára, valamint megfontolandóak az MLSZ új stratégiájának szempontjából:

Az egyik alappillére a spanyol modellnek, hogy minden válogatott ugyanazt a stílust képviseli, azaz a fiatalok pályafutását gondosan arra építik fel, hogy egyszer a felnőtt nemzeti csapatban szerepeljenek. Már fiatal koruktól kezdve egységes képzésben részesülnek, így lehetett az, hogy az Európa-bajnokságot nyert együttesben a döntőt megnyerő kezdőcsapatból tízen végigjárták az ifiválogatottak korosztályait, és megnyertek mindent, amit csak lehetett. Ugyanakkor fontos a tanulási lehetőség biztosítása (kötelezően) a gyerekek számára, hisz nem lehet tudni, hogy kiből lesz, és mikor profi focista.

 

Náluk a szövetség igen világos kritériumokat fogalmazott meg a válogatottak kiválasztásához. A játékosokat megtanítják versenyezni, ehhez egy jól szervezett koordinációs programot dolgoztak ki, regionális alapokra helyezték a versenyeztetést, a szövetségi edzők rendszeresen (minden nap!) megosztják egymással véleményüket, és már az „A” válogatott szövetségi kapitánya is a kezdetektől követi a fiatal játékosok fejlődését. „A rendszer hatékonyságát növeli az is, hogy a négy utánpótlás-válogatott szövetségi edzője minden reggel 9:15 órakor  közös reggelivel kezdi a napot. Ez is azt szolgálja, hogy ismerjék egymás labdarúgóit" – mondta Meléndez, aki azt is kifejtette, hogy az U15-ös és U17-es, illetve az U19-es és U21-es csapatok szakvezetői egymás segédedzői, így már ismerni fogják a játékosokat, amikor ők korosztályt váltanak.

„Minden a kiválasztással kezdődik. Spanyolország éppúgy 19 régióra osztható, mint Magyarország. Minden régióban van három szövetségi edző, aki a tehetségek felkutatásáért és kiválasztásáért felel. Az egyik a 12, a másik a 16, a harmadik a 18 évesek felelőse. Az 57 edző minden év decemberében éves értekezleten vesz részt, melyen megosztják egymással a tapasztalataikat, és útmutatást kapnak a szövetségtől."

A kiválasztást az 57 területi válogatott edző végzi. Első körben 55 játékost választanak ki decemberig, minden posztra 5-5 futballistát. Majd egy 3 napos edzőtábor után januárban 33-ra, posztonként 3-3 főre szűkítik a keret létszámát.

A fiatalok kiválasztása 6 feltétel alapján működik:

  • 1. Minőség
  • 2. Karakter
  • 3. Versenyszellem
  • 4. Sebesség (fizikális és mentális, fontos a gyors gondolkozás és helyzetfelismerés)
  • 5. Győzni akarás
  • 6. Kohézió, közösség, csapatszellem

A 16 és 18 évesek kiválasztását azzal indokolta, hogy az európai szövetség (UEFA) U17-es és U19-es Eb-t rendez, azaz így a legtehetségesebb fiatalokkal egy évvel többet  tudnak együtt dolgozni a szakemberek a kontinentális megmérettetés előtt.

Elmondta még, hogy a spanyol válogatott fő értékei a munka, a szolidaritás, az ambíció, az egyszerűség, és a szerénység. Az „A” válogatott rendszeresen megtekinti a korosztályos csapatok mérkőzéseit. Gondoljunk csak bele, mekkora motivációt adhat egy kissrácnak, hogy Villa, Torres, vagy Casillas szurkol nekik.

A spanyol gondolatai zárásaként egy idézetet mondott, Vicente Del Bosque szakvezetőtől: „A spanyolok sikere abban rejlik, hogy kiskoruktól kezdve megtanulták a győzelem ízét.”

A világhírű játékos a Márkagyár tanácsadójának is dedikált

 

Források:

www.nemzetisport.hu/magyar_valogatott/csanyi-2387-milliard-forint-kerul-a-magyar-futballba-2020-ig-2066612/

www.labdarugasforuma.hu/

www.pixter.hu/video

 

Faltusz Viktória

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://markagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr542707306

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása