A Török Szultán borháreme

Írta: Márkagyár 2011.02.07. 13:50

 A nemzeti kultúra megjelenése a bormárkázásban I.

 

Ha egy nemzeti bormárka a nemzetközi piacon szeretne hódítani, kézenfekvőnek tűnik a markáns nemzeti szimbólumok használata. Olyan kulturális szimbólumok megjelenítése a palackon, amelyről gyorsan asszociálhatunk az országra vagy a régióra. Ha jól körülnézünk, számos jó példával és ügyes megoldással találkozhatunk. A figyelemfelkeltő megoldás, a kreatív, szokatlan megjelenés itt is elérheti a kívánt hatást. Jó esetben még saját országának imázsát is képes építeni. Elsőként ismerkedjünk meg egy török prémium borral, a Harem Sultannal. 

Ha borról beszélünk biztosan nem Törökország jut elsőként eszünkbe. Sokkal inkább gondolunk a bőrárukra, a szőnyegekre, az ízletesen fűszerezett ételeikre és a különleges édességekre. A Harem Sultan márka nem többre vállalkozott, minthogy ezen változtasson. A palack arculatának kialakításakor két kihívással kellett szembenézniük: az első és legfontosabb az volt, hogy a török kultúrát szerették volna megjeleníteni egy külföldieknek szánt terméken. A másik pedig, hogy a hazai piacukon már helytállt palackon rövid idő alatt, hogyan tudnak egyszerűen, de hatásosan változtatni. Emiatt a meglévő arculatot bővítették ki egy új dizájnelemmel. Mivel minden szultánnak volt egy-egy borral kapcsolatos érdekes története, ezért azt a koncepciót választották, hogy a palack dizájnját magához a szultánhoz kapcsolják. És mindezt hogyan? Minden egyes palackot egy-egy ottomán szultán híres kaftánjába öltöztettek. A ruházat színei utalnak a borfajtára (rosé, vörös, fehér). A palackok hátulján a kaftánok igaz történetét olvashatjuk. Az öltözékek kézzel készültek kiváló minőségű selyemből, az eredeti minták alapján. A terméket előszőr kizárólag a törökországi vámmentes boltokban kezdték forgalmazni azzal a céllal, hogy a turisták ne csupán egy italt, hanem egy különleges török szuvenírt vihessenek haza. A márkázás olyan sikeresnek bizonyult, hogy 2010-ben a Harem Sultan lett a legkelendőbb bor az isztambuli üzletekben még a viszonylag magas ár ellenére is. Több hotel és étterem szeretett volna bekapcsolódni a forgalmazásba, de végül csak a Four Seasons szállodalánc kapta meg a lehetőséget.

A bor egy fiatal borászat, a Bakus Butik Saraplari műve, amely 2004-ben kezdte meg működését Tiriglia történelmi városában, ahol a bor- és a borkészítés történelme egészen az ókori római civilizációig nyúlik vissza. Büszkék arra, hogy olyan modern francia és olasz technológiákkal dolgoznak, melyek lehetővé teszik, hogy a megengedettnél is jóval kevesebb vegyszer kerüljön a borokba. Termékeik között különleges, helyi szőlőfajtákból, például Sultanaból, Tokatból, Diyarbakirből és Denizliből készült fehér- és vörösborokat találhatunk.

 


Konkoly Zsófia

Perlaky-Papp József

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://markagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr622644362

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.